Product added to wishlist
View Wishlist

Ons bezoek aan film pretpark Futuroscope – Review Trip report 2016

5 (100%) 1 vote

Vandaag vroeg op want we moesten nog 2 uur rijden naar het pretpark. Vanuit camping Le Littoral waar wij verbleven vertrokken wij naar pretpark en themapark Futuroscope in Poitiers. Klaar voor een lange dag filmplezier.

Futuroscope pretpark Frankrijk - Entree en kassa

Futuroscope – het minder bekende filmpark van Frankrijk

In Nederland is Futuroscope een vrij onbekend pretpark. Bij Futuroscope draaien alle attracties en shows om filmtechnieken. Zo zijn er maar liefst 10??? videozalen. Allemaal met een eigen specialisatie. Zo staat hier de eerst zaal met 4K videoprojector in Europa, een film die het leven toont door de ogen van een klein dier en een film die je meeneemt op een reis door de ruimte en het sterrenstelsel. verder zijn er wat attracties zoals een uitkijktoren, de Ice Age 4d theater en een zone met speciale kinderattracties.

Geen mooi pretpark weer vandaag

Helaas is het een grauwe dag vandaag. Hoe dichten we noordwaarts reden – Futuroscope ligt ten Noorden van de camping – hoe slechter het weer werd. Was het dus toch echt beter weer op de gekozen camping zoals we al hadden gehoopt toen we gingen boeken? Na een flink stuk rijden over de Franse tolwegen kwamen we aan bij de parkeerplaats. Wat is het rustig hier?! Het was een doordeweekse dag en nog geen hoogseizoen, dat scheelt natuurlijk enorm, maar zo rustig?

Futuroscope pretpark Frankrijk - futuristische gebouwen en loopbrug

Een afspraak met iemand van Futuroscope

We hadden bij de ingang afgesproken met een marketing medewerkster van het park die ons van wat handige tips en achtergrond informatie over het park ging voorzien. Zo kregen we van haar een audioguide waarmee we een aantal van de films die in het park draaien in het Engels (helaas geen Nederlands hier) konden volgen. Erg handig! Helaas was de kwaliteit van de nasynchronisatie vaak wel wat slecht waardoor het vaak eentonig overkwam. Maar ja, de Fransen houden van hun eigentaal dus alles is hier Frans. Zelfs als films oorspronkelijk in het Engels waren dan worden ze in de zaal met de Franse nasynchronisatie vertoond.

Het park ontvangt jaarlijks ongeveer 3,0 (?) miljoen bezoekers en is na Disneyland Park het meest bezochte pretpark in Frankrijk. 70% van de bezoekers zijn afkomstig uit Frankrijk zelf. De overige bezoekers komen voornamelijk uit Duitsland en Engeland. Ongeveer 5% komt uit de Benelux. Het park investeert jaarlijks 80% (?) van de winst terug in het park voor nieuwe shows, films en attracties.

Futuroscope pretpark Frankrijk - futuristische gebouwen

Wat heeft Futuroscope aan films en attracties te bieden?

Na onze meeting van een klein half uur werd het tijd om met eigen ogen te zien wat het park te bieden had. Ik ken Futuroscope al een jaar of 15 toen ik het bij een TV programma van de publieke omroep voorbij zag komen. Volgens mij was dit bij “Jules unlimited”, een Nederlands educatief wetenschappelijk programma waarin diverse thema’s werden behandeld. Deze uitzending ging over 3D technieken bij films. Futuroscope is een futuristisch ogend themapark die zich vanaf begin af aan al bezig houd met wetenschap en beeld. Vandaar ook de naam van dit park. Het park had destijds al films met de modernste 3D technieken (met 3D brilletjes) en een motion stimulator film. Nu was het tijd om het park zelf eens te gaan ontdekken!

Futuroscope pretpark Frankrijk - Futuristische kinderattracties

De eerste attractie van de dag

We begonnen met een korte wandeling door het park om de sfeer te proeven. Het ziet er allemaal wel leuk uit. Futuristische gebouwen en een bijzondere looproute over een verhoogd en brugachtig gedeelte die gedeeltelijk ook nog eens over water loopt. De eerste attractie was een filmzaal die lijkt op het Universum (Den Haag). Op achteruit leunende stoelen keken we volledig om ons heen naar de film. Hier zagen we in super slow motion wat er nou gebeurd als een druppel water valt in een rivier, wat sommige vogels voor aparte bewegingen maken met hun vleugels en hoe ons lichaam reageert op bewegingen.

De tweede attractie was een motion simulator film van de bioscoopfilm ‘Arthur, l’Aventure 4D’ hier mochten we even backstage kijken en zien (en zelfs filmen) hoe de attractie beweegt!

Nog meer films en films en films

In de uren daarna deden we nog diverse andere filmattracties waaronder een oorlogsfilm. En vrij eenvoudige zaal met een vrij klein filmdoek. Hier werd in 45 minuten in 3D de invasie tijdens de tweede wereld oorlog bij Normandië uitgebeeld. Ondanks de simpele kille schoolzaal was de film erg interessant, het 3D beeldkwaliteit erg scherp en de Engelse nasynchronisatie van goede geluidskwaliteit.
Ook de live show ‘The Kube Mysteries’ was heel erg goed maar met 15 minuten wel aan de korte kant. De show mocht niet gefilmd worden dus er zit in onze Futuroscope park video enkel een kort moment van voordat de show begon (bij 04:02 minuten).

Futuroscope pretpark Frankrijk - Show: Les Mystères du Kube

Wat een bijzonder #themapark is dit! Ik las net dit #Futuroscope #TripReport. Nu wil ik hier ook… Klik om te Tweeten

Etenstijd in het Franse pretparkland!

De hele dag vielen telkens weer regenbuitjes en was het vaak miezerig weer. Dat was wel jammer. Rond 18:00 kregen we trek en zochten we naar een goed restaurant waar we binnen droog konden zitten en eten. Het werd het restaurant “….”. Het duurde even voordat we precies wisten hoe het systeem in elkaar zat. Men begint met een salade, dan het toetje (huh?) en daarna volgt de kassa. Daar kon je aangeven of je friet/aardappelen wilde en wat voor vlees. We zochten een tafel uit en al snel kwam iemand vragen wat we wilde drinken. De prijs zat al bij het net afgerekende menu in. Sausjes en sladressing konden bij de automaat worden gepakt. Het eten was prima maar niet heel sterk qua smaak.

Futuroscope pretpark Frankrijk - Arthur, l'Aventure 4D& restaurant

Attracties aan het einde van de middag en in de avond

Na een klein uurtje besloten we nog een filmattractie te doen. Groot nadeel, in deze periode (geen hoogseizoen of weekend) blijft het park wel tot 22:30 open – dan is het grote night time spektakel – maar veel films draaien maar tot rond 19:30. Dus in de 3 uur erna kun je eigenlijk weinig doen. Zeker nu de kinderattracties ook voor een groot deel dicht ook al de hele dag dicht waren (video 28:15 minuten). De echte attracties zoals ‘ Ice Age’, ‘Dancing with Robots’, ‘ Raving Rabits’  attractie (erg leuk!!) en de schietspelattractie zijn dan nog wel gewoon open. Deze attracties hebben we dus ook allemaal gedaan ’s avonds.

Futuroscope pretpark Frankrijk - Raving Rabbids attractie

Het avondspektakel van vandaag – La Forge Aux Étoiles

Om 22:00 gingen we, terwijl het weer eens licht regende, klaar zitten op de tribune aan het water voor de grote avondshow ‘La Forge aux Étoiles’. Een nieuwe show in samenwerking met Cirque de Soleil. Een auto komt aangereden over het water en een vrouw stapt uit. Op een groot waterscherm spreekt een buitenaardse man de vrouw aan en een grote fonteinenshow vol licht effecten barst los. In het water doet de vrouw wat acrobatische truckjes. De show duurt een goede 20 minuten. In goed themapark weet dat een in marketingtermen ‘peek end moment’ genoemd er belangrijk is. Een persoon onthoud het hoogtepunt van de dag en het allerlaatste wat hij of zij bij een bepaalde beleving ervaart. Een grootse leuke show als afsluiter van de dag geeft dus een positief effect aan de beleving van de bezoeker annex klant. Ik moet zeggen dat ze dat ook wel enig sinds gelukt is met deze show al had ook deze show nog net wat meer energie kunnen krijgen. Misschien kwam het doordat het in het Frans ging (we verstaan geen Frans… echt waar..) en de audio guide te onduidelijk was om te volgen met de harde muziek (wat er natuurlijk bij hoort!) van de show op de achtergrond.

Futuroscope pretpark Frankrijk - Show: La Forge Aux Étoiles

Onze Futuroscope park video

Bekijk snel onze 21 minuten durende Futuroscope pretpark video:

Onze conclusie van een volle dag in Futuroscope

Als Nederlander leuk voor een keer maar we hoeven hier niet zo snel weer naar terug. Films hebben nou eenmaal ook een lagere herhalingswaarde dan attracties. Natuurlijk veranderden de films en filmtechnieken met de jaren maar het park mist voor ons iets. Er hangt een futuristische moderne sfeer waar zeker niks mis mee mis maar toch missen we de gezellig sfeer die in andere parken hangt. Misschien past het thema minder bij ons persoonlijk en natuurlijk speelt het regenachtige weer en het lage aantal bezoekers van die dag ook mee. Op een zonnige dag en met wat meer bezoekers is de sfeer natuurlijk totaal anders.
Het is wel wat raar om te beseffen dat na Disneyland Park dit het meest bezochte park van Frankrijk is.

Futuroscope pretpark Frankrijk - Waterfiets attractie

Onze Futuroscope review

We hebben ons goed vermaakt met de soms vaak interessante films en de paar leuke attracties maar de herhaalwaarde is voor ons laag. Het is een bijzonder themapark. Wel leuk voor een keertje, dat zeker!

Beoordeling park – Futuroscope:

Totaal score:3.5 Stars (3.5 / 5)
Thematisering:4 Stars (4 / 5)