View Wishlist

La Cinéscénie – de grootste liveshow ter wereld – waanzinnig gaaf!

5 (100%) 4 votes

Als afsluiter van ons Puy du Fou avontuur gaan we vandaag naar de grootste live show ter wereld; La Cinéscénie. Wat deze show zo spectaculair maakt? Dat lees je hier in onze review.

La Cinéscénie live show Puy du Fou Frankrijk - Einde oorlog tijd voor feest met vuurwerk en fonteinen

Oeh la La… Cinéscénie – Wat een gigantische productie

Na onze 2 dagen in Grand Parc Puy Du Fou gaan we vanavond als afsluiter genieten van La Cinéscénie. Zoals je in de vorige post kon lezen zijn we eerst vanuit het themapark naar de auto teruggekeerd. Daar hebben we wat warmere kleding aangedaan want een lang broek en een vest leek ons wel nodig als we vanavond 3 uur lang op een hoge tribune moeten stilzitten. Hoe hoger je zit des te meer wind en kouder het natuurlijk is.

Het was rond 21:00 uur – 1,5 uur voor aanvang van de show – toen we richting de poort van La Cinéscénie liepen. Dit ligt zo’n 100 meter voor de ingang van themapark Puy du Fou zelf. Inmiddels kwam de ene naar de andere tourbus aangereden vol met voornamelijk 50-plussers en enkele schoolklassen. Omdat er maar liefst 14.000 mensen op de tribune passen en de show iedere avond is uitverkocht gingen we er al van uit dat het druk zou zijn.

Nadat we eerst weer een tassencontrole kregen konden we doorlopen over een lange weg die langs het grote meer loopt en eindigt bij de tribune. We hadden vaste plaatsnummers maar we wisten niet waar dit precies zou zijn. Zou het in het midden van alle tribunes zijn? Zitten we heel laag of misschien heel hoog? De tribune is zo’n 50m hoog dus we waren echt benieuwd.

Links van de tribune was ook een roltrap. Handig voor mensen die niet goed meer kunnen lopen, kinderen, etc. Wij besloten echter de trap te nemen. We komen uit aan de achterkant van de tribune op ongeveer 25 meter hoogte boven de grond. Zo staan we dus halverwege van de totale tribune hoogte. Daar staan grote borden. Iedere tribune heeft een letter van het alfabet en met pijlen wordt aangegeven of je de ingang met trap omlaag of met de trap omhoog moet. Even een toiletstop en op naar onze plaatsen!

La Cinéscénie live show Puy du Fou Frankrijk - Tribune

13.200 tribuneplaatsen voor de grootste live show ter wereld

Wij liepen door de opening richting onze tribune. Daar staan enorm veel vrijwilligers klaar om mensen naar de juiste plaats te begeleiden. We bleken vrij laag op de tribune te zitten. Nog net op de laatste rij waar bankjes staan in plaats van kuipstoeltjes. We werden gevraagd helemaal aan te sluiten. Als je vrij lang bent zoals ik zijn zitplaatsen vrijwel nooit fijn. Het is altijd te krap en ik moet mijn benen meestal in mijn nek leggen. Het voordeel van deze bankjes ten opzichte van vaste stoeltjes was dat we nu net iets breder konden gaan zitten. Dat maakte de 3 uur dragelijk.

Voordeel was dat we wel precies in het midden zaten van het toneel dus we hadden wel een mooi breed zicht. Omdat we ook vrij laag op de tribune zaten konden we de acteurs die voor de tribune langs lopen erg goed zien. We hadden dus wel super mooie plaatsen gekregen! Omdat er tijdens de show overal en nergens wat gebeurt is iedere plaats prima, maar we zitten dan toch liever wat lager dan hoog op de tribune.

Geschiedenis van de La Cinéscénie avondshow in Les Epesses, Frankrijk

De geschiedenis van La Cinéscénie begint in het voorjaar van 1977. Philippe de Villiers is een 27 jarige student die samen met Jean Saint Bris, een muziek en lichtshow maker in het Loiredal het idee bedenken om samen te gaan werken aan een show. Ze bedenken Cinéscénie. Op 13 juni 1977 rijden ze langs de ruïnes van een oud kasteel uit de renaissance tijdperk gelegen in Les Epesses. Ze schreven een scenario uit over het leven van de lokale familie Maupillier. De hoofdrol is voor Jacques Maupillier. De held van het verhaal. Het verhaal speelt zich af tussen de 14de eeuw en de Tweede Wereldoorlog.

De eerste show van La Cinéscénie

De 2 bedenkers van de show richtten een club op van ongeveer 600 leden genaamd “l’Associaton du Puy du Fou”. De zoon va Philippe de Villiers, Nicolas de Villiers, is momenteel de leider van dit verbond. Dezelfde maand nog – eind juni 1977 – stond de productie al klaar en beleefde Cinéscénie haar première in Frankrijk. Helaas trok de eerste show niet veel publiek en was het geen groot succes, maar je moet ergens beginnen toch? Publiciteit ging in die tijd nog niet zo snel als dat tegenwoordig het geval is. Gedurende de zomer werd de show bijgeschaafd en begonnen steeds meer mensen naar de live show te komen. Het jaar erop werd de show weer opgevoerd. Jaar op jaar met steeds meer mensen, mooiere kostuums, meer belichting, betere muziek, grotere tribunes, en meer dieren.

La Cinéscénie live show Puy du Fou Frankrijk - Verhuizen voor hongersnood en oorlog

Cinéscénie ano 2016 – een grote vrijwilligersorganisatie

Vandaag de dag kennen we Cinéscénie als een show met ongeveer 1.500 acteurs per voorstelling en een genootschap van tegen de 4.000 mensen. De lokale bevolking doet maar al te graag vrijwillig mee met deze grootse live show die iedere zomer in de weekenden plaatsvind. Zo’n 14 weken en 28 shows per jaar. Van kleine kinderen tot mensen die met pensioen zijn. Een gigantische vrijwilligersorganisatie. De meeste mensen krijgen alleen een onkosten vergoeding waardoor de entreeprijs voor deze avondshow erg goed betaalbaar is. Zeker in vergelijking met een musical welke al snel €50,- per persoon kost. Het grootste gedeelte van de omzet wordt gestoken in het opleiding van nieuwe mensen, het onderhoud aan het decor, de kostuums, het vuurwerk, de wagens, dieren, het licht en de fonteinen.
De “l’Associaton du Puy du Fou” is een grote organisatie die jaarlijks zo’n 600 nieuwe studenten intern opleid voor het toneel vak. Zowel op het toneel als achter de schermen. De afgelopen 40 jaar is gebleken dat dit een groot succes is gebleken.

Sinds 2012 is COSMO AV verantwoordelijk voor de videomappings op het Puy du Fou kasteel en de omgeving daarvan. In 2015 werden zelfs drones toegevoegd. Hierdoor kunnen grote lichtgevende kaarsen door de luchtvliegen boven het kasteel. Zo blijft Puy du Fou en dus Cinéscénie zich ieder jaar verder ontwikkelen. Er is qua techniek steeds meer mogelijk en het publiek wilt dat ook terugzien. Zo wordt de show ieder grootser, mooier en beter.

De show begint bijna – eerst nog een voorshow

Tijdens de vogelshow van Puy du Fou kwam in de grote finale een vliegtuigje overgevlogen. Dat vliegtuigje werd gevolgd door een 20 tal ganzen. Net zoals in de film “Fly away home” het geval was. Een half uur voordat Cinéscénie begon kwamen ze ook hier overgevlogen en ditmaal dus over de tribune. Een waanzinnig gezicht! Een leuke opwarmer voor het publiek.

WOW een gave tip! De grootste #show ter wereld #Cinéscénie. Dit moet je zien! Bekijk review &… Klik om te Tweeten

La Cinéscénie live show Puy du Fou Frankrijk - Fly away home

We kunnen niet meer wachten – showtime!

We hadden de audio guide al een tijdje aan staan. Na ongeveer 100x hetzelfde achtergrondverhaal van deze show gehoord te hebben was het inmiddels 22:30. Tijd voor de start van de show! De spanning gierde door mijn lichaam want oh oh oh wat zou dit gaaf moeten worden. De opening begint vrij rustig met 1 man die over het immense openlucht podium komt aangelopen en wat verteld in een vrij donkere omgeving. Het kasteel is wel mooi belicht. Dat zal de hele voorstelling ook zo blijven. Telkens in andere kleuren en met andere projecties. Na zo’n 5 minuten gaat ineens het volle licht aan en staan vrijwel alle acteurs op het openlucht podium. Mensen staan voor de tribunes, bij het kasteel, de route om het hele meer en zelfs op het water. Het licht gaat weer uit en iedereen gaat weer weg. De toon is gezet. Wat een mensen!

Het verhaal en de muziek klinkt hard door de spiekers waardoor het toch wat lastig is om de audio guide te blijven volgen. We kunnen je dus niet het hele verhaal uitleggen. Kort gezegd begint het verhaal met het vertellen van de achtergrond van de familie Maupillier.

La Cinéscénie live show Puy du Fou Frankrijk - Feest met Venetiaanse boten

Van een rustig begin naar de Tweede Wereld oorlog

Hierna wordt de riddertijd uitgebeeld. Tientallen paarden komen aangerend met hun ruiter. Omdat het terrein zo gigantisch groot is duurt het even voordat ze voor de tribune langskomen. Hierna vinden diverse ringsteek gevechten plaats. De koning komt ook kijken en komt sierlijk aangereden. Daarna is er een festival in het dorp, komen er lichtgevende Venetiaanse boten uit het water tevoorschijn en komt er een parade van dieren voorbij. Maar het is natuurlijk niet alleen maar leuk en gezellig. De dorpelingen moeten verhuizen. Ze trekken tezamen met al het vee voorbij terwijl er treurige muziek te horen is.

De tijd trekt voorbij en er is weer tijd voor plezier en geluk. Een parade trekt voorbij en het eerste vuurwerk verschijnt. Maar dan breekt de oorlog uit. De dorpelingen rennen met een witte vlak de soldaten tegemoet maar het leger is meedogenloos. Ze worden afgeschoten. Alle wordt rood uitgelicht, de muziek wordt heftiger en een gigantische oorlog breekt los. Harde knallen dichtbij ons direct voor het podium, maar ook bij het kasteel wordt gevochten. Waar je ook kijkt wordt gevochten en gaan er mensen dood. Zo ook de held Jacques Maupillier. Het kasteel staat zelfs in brand en ook de 2 molens die helemaal in de verte van het Puy du Fou Parc en op de parkeerplaats staan staan zelfs in brand! Wat een briljante details.

Na afloop van de harde oorlog wordt er gebeden en verschijnen er zwevende lichtgevende kaarsen in de lucht. Dit zijn geprogrammeerde drones die allemaal tegelijkertijd bewegen. Het zouden er dit jaar zelfs nog meer worden maar dat is schijnbaar niet meer gelukt voor het moment dat wij er waren.

La Cinéscénie live show Puy du Fou Frankrijk - De Tweede Wereld oorlog

Een positief afloop, grootse fonteinen en een gigantisch vuurwerk

Het slechte nieuws van het overleiden van Jacques Maupillier wordt overgebracht naar zijn jonge dochter. Treurige muziek luidt maar al snel blijkt dat de oorlog is afgelopen. Viva la France! Er wordt feestgevierd. De projecties op het kasteel en de omgeving zijn geweldig mooi, alles kleurt weer vrolijk en de dorpelingen vieren feest. De fonteinen zijn schitterend en een groots vuurwerk vind plaats boven het kasteel. Dit was absoluut de beste liveshow die ik ooit in mijn leven heb gezien. Dit moet je meegemaakt hebben!

La Cinéscénie live show Puy du Fou Frankrijk - Vuurwerk finale

Onze Cinéscénie show video

Een 22 minuut durende samenvatting van de La Cinéscénie avondshow:

Cinéscénie review:

Beste en grootste avondspektakel ter wereld. Een must see als je van grootste musical en toneelachtige producties houd. We hadden dit absoluut niet willen missen.

Beoordeling show – La Cinéscénie:

Totaal score:5 Stars (5 / 5)
Prijs kwaliteit verhouding:5 Stars (5 / 5)

Beoordeling show – Aantrekkelijkheid per doelgroep:

Geschikt voor 0-4 jaar:1 Stars (1 / 5)
Geschikt voor 5-12 jaar:4 Stars (4 / 5)
Geschikt voor 13-18 jaar:4.5 Stars (4.5 / 5)
Geschikt voor 19-55 jaar:5 Stars (5 / 5)
Geschikt voor 55+:4.5 Stars (4.5 / 5)

+ Pluspunten:

– De grootste live show ter wereld.
– Waanzinnig groot open lucht podium.
– De speciale effecten zijn magistraal.
– 1.480 acteurs, 150 fonteinen, 150 ruiters, drones, 80 technici, 24.000 kostuums, 3-D mapping effecten, 3000 led-projectoren, en bijna 900 stuks vuurwerk.
– Goed betaalbaar omdat er zoveel vrijwilligers aan mee werken.
– Er is een roltrap aanwezig (alleen naar boven toe) voor als je niet de tribune van 100m hoogte op wilt klimmen.

+ Pluspunten:
– Alles is in de open lucht. Op de tribune kun je nat worden als het regent en het kan er koud zijn. Ook het lang stil zitten op een erg knusse tribune kan lastig zijn.
– Voor kinderen tot 6 jaar raden we deze show af wegens de oorlog die wordt nagespeeld, het harde vuurwerken den de geluidseffecten die bij de oorlog horen.
– Er is geen pauze, dus zorg dat je voordat je de tribune op gaat naar het toilet gaat. Deze zitten achter/onder de tribunes.

Onze Cinéscénie tips!:
– Zorg dat je de tickets ruim op tijd – weken tot maanden voor de eerste show in juni – reserveert via de website of door Puy du Fou te bellen. De show is enorm populair en snel uitverkocht.
– Kleed je warm want op de gigantische tribune kan het koud aanvoelen. Helemaal als je helemaal bovenin zit.
– Je moet minstens 1 uur van te voren bij de entree aanwezig zijn. De show zelf duurt 1:45 uur.
– Huur een audio guide voor €11,00 per 2 personen om het verhaal in het Nederlands te kunnen volgen. Als je ook in Grand Parc Puy du Fou bent geweest kun je dezelfde audio guide uit het park meenemen en ook hier gebruiken zonder extra kosten.

Wat is jouw mening over de live show La Cinéscénie?

Ben je zelf al eens naar La Cinéscénie geweest? Of hebben wij je zojuist overtuigd ook eens naar La Cinéscénie te gaan? Laat dan hier een reactie achter! Daar worden wij en onze lezers weer blij van.

Je Wishlist:
No Product Found

Pretpark-Korting

Pretpark-Korting

Themapark, pretpark en dierentuin 'enthusiast'. Deelt zijn pretpark ervaringen graag via de blog en verzameld en deelt pretpark korting acties via https://www.facebook.com/PretparkKorting. Zo kan iedereen een goedkoop dagje uit naar een pretpark, dierentuin of andere leuke activiteit in Nederland en daarbuiten.